Medvind

Medvind

Om Medvinds blogg

Vi har flyttat bloggen hit. Följ gärna med!

Här samlar vi erfarenheter, tankar, idéer, sådant vi läst och är nyfikna på. Allt om graviditeter, barnafödande, förlossning, barn och allt som rör det.

Medvind Enköpings motto är "Inspiration och motivation för blivande och nyblivna föräldrar". Det hoppas vi kunna bjuda på här!

Var Nu

MindfulnessPosted by Eva Tue, November 29, 2011 10:44:46

Jag tänker på de nattningar då jag önskat att min dotter snabbt ska somna så att jag kan göra något annat viktigt som att kolla mailen eller titta på en film... Kanske försöker jag effektivisera nattningen lite och bara sjunga en sång.

Det är inte de kvällar hon somnar snabbt. Snarare tvärt om. Dottern börjar prata och sjunga och vill inte vara i sängen. Hon vill upp, ligga på golvet eller i soffan. Hon försöker ta sig ur sin spjälsäng och kastar ur alla saker inklusive lakan ur sängen och tar av sig pyjamasen och säger att hon måste kissa på pottan. Allt för att komma upp igen. Själv blir jag frustrerad och känner att det här vi inte tid med.

Vilka vi? Min dotter har all tid i världen...

Jag tänker på de nattningar då jag tänkt att jag har all tid i världen och att det inte finns något viktigare än att vara just där. Då dottern sitter i fotöljen i sitt rum och dricker välling. Jag ligger oftast på golvet med huvudet på en mjuk nalle/älg/groda. Vi är tysta. Jag försöker tänka glada tankar eller att inte tänka alls. Mina andetag är lugna. Jag ska ingenstans. Vad dottern tänker kan vi ju bara gissa.

När hon druckit klart är det dags att borsta tänderna. Vi brukar leka att vi är djur. Det började med en lejonfamilj. Nu är hon oftast en giraff och jag en apa som hänger i svansen och borstar hennes tänder :)

Sen kramas och pussas vi och jag lägger ner henne i sängen. Jag klappar henne och sjunger Trollmor och Trollfar (när trollmor har lagt alla elva små trollen.... och sen en vers med trollfar också).

Godnatt, sov gott, natti natti. Jag går ut och rummet. Dottern vänder på sig och somnar.

  • Comments(1)//blogg.medvindenkoping.se/#post12

Länk- och boktips

LänkarPosted by Eva Thu, November 24, 2011 15:00:25

Idag vill jag tipsa om Jana Söderberg

Jana Söderberg är diplomerad samtals- terapeut i psykosyntes och skapare av Våga Vara, som är en metodik för att stärka barns självkänsla. Jana är en uppskattad föreläsare och inspiratör. Under våren kommer Jana att inspirera oss med sina tänkvärda funderingar och reflektioner.

/http://www.ideerforlivet.se/vi_bryr_oss/blogg/

Hon har skapat Våga vara-metodiken och har skrivit en bok med samma namn. Den vill jag rekomendera alla föräldrar. Våga Vara är en metodik framtagen för att stärka barns självkänsla. Metoden hjälper barn och ungdomar att få kontakt med sina egna behov, upptäcka den egna viljan och skapa en medvetenhet om egna beteendemönster

Boken är både praktisk och kärleksfull. Man känner både igen sig och peppas av budkskapet. För visst kan vi hjälpa våra barn till bättre självkänsla. Och få bättre föräldra-självförtroende på köpet!

  • Comments(0)//blogg.medvindenkoping.se/#post11

Lösningar istället för problem

FöräldraskapPosted by Eva Wed, November 23, 2011 09:30:22

När min dotter var liten somnade hon ofta vid bröstet. Hon blev överstimulerad om man gick runt med henne och vaggade henne. Och att lägga ifrån sig henne var aldrig ett alternativ. Att amma henne till sömns fungerade alldeles utmärkt. Alltid. Så bra!

Inte förstod jag att detta kunde vara ett problem! Jag slösurfade på något barn-forum och såg en tråd om detta. Ja, har man inte problem så skaffar man sig som det heter. Och det är väldigt lätt gjort när det kommer till barn. Speciellt som så många har åsikter i ämnet.

Jag önskar att fler föräldrar kunde ”tagga ner” och ta det lite lugnare vad gäller allt som ska vara si eller så, ”det här är dåligt”, ”det här är bra”. Ena dagen sa en mamma till mig att hon hade dåligt samvete för att de badade barnet varje kväll. Dagen efter var det en annan mamma som hade dåligt samvete för att hon INTE badade barnet varje dag.

Hur skulle det vara om vi alla gjorde det som fungerar för oss själva? Det som fungerar för våra barn (som alla är unika och kräver olika saker) och för just vår familj (som också är unik och värdesätter olika saker). Vad mycket lättare våra liv skulle vara då – om vi funderar mer på oss själva och mindre på andra och vad de tycker.


bild från http://www.morguefile.com


  • Comments(0)//blogg.medvindenkoping.se/#post10

Orgasmic birth

FörlossningPosted by Eva Wed, November 16, 2011 10:41:22
När jag väntade barn hittade jag ett klipp på youtube som heter "Orgasmic birth".

Den handlar om kvinnor som får orgasm under slutet av sina förlossningar.

Vem kunde ana?!

Jag hade svårt att drömma om att uppleva det själv men bara vetskapen om det var fantastisk! Det kan vara annorlunda! Man behöver inte föda i rädsla och smärta. Det handlar inte bara om själva orgasmen, tycker jag, utan en annan upplevelse än den vi är vana att se på film t.ex. där vi ser kvinnor som lider.


Klippen kommer från filmen Orgasmic birth.


Nu har också den svenska barnmorska Ingrid Karlsson studerat detta i sin masteruppsats.


©2008 Jada Shapiro


Artikeln avslutas:

– Jag vill inte ta ifrån någon något, många har det väldigt jobbigt när de föder barn. Men med all respekt för det och utan att kränka någons gränser, tror jag att det vore bra om man försiktigt kunde föra upp det här ämnet. Det skulle lyfta skam och skuld från de kvinnor som upplever de här känslorna, säger hon.

  • Comments(0)//blogg.medvindenkoping.se/#post8

Föräldrar och stress

MindfulnessPosted by Eva Wed, November 09, 2011 11:36:56
Ola Schenström skriver på Vi föräldrars web om Föräldraskap och stress. Det är lätt hänt att fastna i dessa måsten vi har på oss. Men barn känner inte till det. De är sina egna och gör på sitt eget vis. De vet inte att vi måste hit och dit eller göra ditten och datten som vi föresatt oss. Som jag skrev i mitt förra inlägg, så reagerar min dotter med att låsa sig om jag stressar på.


För vad vet hon om tid? Hon är NU. Och HÄR. Barn lever i nuet. Hon vill inte bli påskyndad och stressad. Hon vill leka, gosa, upptäcka!


Det är en stor förändring att bli förälder. Det är nu barnets behov som styr. Och jag tänker, att låter vi bäbisen styra så blir vi så mycket lugnare. Det är när vi försöker få in dem i våra egna måsten som vi blir stressade, barnet frustrerat och allt bara blir lite (eller mycket) jobbigt.


Ola skriver


Men hur kan man hantera stressen över att inte få sova?
– Att känna stress över att man inte får sova är väldigt vanligt. Mitt tips är att försöka att bara acceptera att ”inatt sov vi inte så mycket” och inte tänka hur det ska bli nästa natt och nästa och nästa. Är du trött idag, så kanske du ska avboka det du hade tänkt göra och bara vara hemma med bebisen. Kanske upptäcker du att du faktiskt har ett val och att det är okej att bara vara.Ola avslutar med ett tips som är enkelt att använda i vardagen.


– Stanna upp och ta tre djupa andetag. På så sätt kan du komma ner i varv och också bli mer medveten om de val som du har. Och våga stanna upp.


Jag skulle verkligen vilja unna alla föräldrar som är föräldralediga, hur kort eller lång tid det än är, att bara få vara, utan måsten.


Vi är inte på väg någonstans. Och det tar väldigt lång tid. Vi bara är. Ett barn som - Kan själv! kan göra en själv väldigt frustrerad om man känner att man inte riktigt har tid. Då kan Olas råd om tre andetag vara bra! :) Vi kanske inte har så bråttom hem trots allt?

  • Comments(0)//blogg.medvindenkoping.se/#post7

Foton

ÖvrigtPosted by Eva Wed, November 09, 2011 10:50:10
För några veckor sedan fotade en av Sandras kollegor oss.

Resultatet kan man se här:


Och så blev det ju vår header här på bloggen också.


  • Comments(0)//blogg.medvindenkoping.se/#post6

Sakta ner

MindfulnessPosted by Eva Thu, October 27, 2011 19:26:44

Jag ramlade över ett fint blogginlägg idag hos Free Spirit som frågar vad vi har så bråttom till? Och jag undrar ofta det samma.

Ofta har vi ju bråttom bara för att få våra liv att gå ihop på något sätt. Hur gör man? Hur får man det att funka?

På morgonen skyndar vi iväg till förskolan och jobb. De flesta har rätt stressiga jobb och sen stressar vi för att hämta och komma hem, kanske handla, laga mat, läsa bok, natta och sen slänga sig framför teven för att äntligen kunna ta det lugnt.

Så fort jag försöker skynda på min tvååring märker jag hur hon bara låser sig och vägrar samarbeta. Då är det bara att ta några djupa andetag, släppa stressen och börja leka istället. Så får vi leka på kläder och stövlar.

Och jag förstår henne! Jag vill egentligen också bara skrika och slänga mig på golvet dagar då det går för fort. Dagar när vi glömmer att leka.

I den där resereklamen med Mads Mikelsen säger han att ”livet är inte de dagar som gått utan de dagar vi minns” (eller något liknande). Jag önskar att de dagar jag minns inte bara ska vara de från en vit sandstrand. Jag vill även minnas vardag!


En vanlig torsdag i svampskogen. Under början av hösten försökte jag och min familj komma ut så ofta som möjligt skogen. Även på vardagar. Det gjorde att våra kvällar inte bara flöt ihop till en massa - dessutom kan vi se på alla glasburkar fyllda med torkad svamp och tänka "det där har vi fixat".

  • Comments(0)//blogg.medvindenkoping.se/#post4

Packa väskan!

FörlossningPosted by Eva Wed, October 26, 2011 12:54:04

Det börjar närma sig, datumet ni väntat på så länge. Det är dags att packa väskan! Här kommer en lista byggd på sådant som andra har glömt att ta med sig.

Till förlossningen

· Lypsyl

· Cd-spelare eller liknande och musik

· Tofflor (trevligt att gå i vanliga skor mellan rummet och badkaret t.ex.)

· Godis och favoritdryck till förlossningen (och för att det är trevligt efteråt).

· Vetevärmare som smärtlindring.

· TENS-apparaten om du har en sådan.

· Mat till pappan under förlossningen

· Kamera

· Hårsnoddar och hårspännen.

· Favoritkudden.

· Ev. egna kläder med öppning fram om man inte vill ha rocken man får på sjukhuset.

· Ev. massageolja.

·

Till BB

· Mjuka, stora trosor att ha efteråt.

· Något att läsa. (Vi är många som vittnar om att barn och partner sover gott efter förlossningen medan kvinnan är superpigg av alla hormoner.)

· Sköna byxor som inte sitter åt i midjan. Tyvärr försvinner inte magen på en gång…

· Amningslinne är skönt i början. Brösten är ömma och det är inte lätt att köpa amnings-BH i förväg.

· Sjukhusskjortan är underbart skön men vill man ha egna kläder är det bra att tänka på att den ska vara lätt att knäppa eller dra upp när du ska amma (som du kommer göra ofta i början).

· Kläder att åka hem i - till er alla.

· Bindor i storlek ++

· Neccesär.

· Kläder, mössa, strumpor och filt till bäbisen.

· Babyskydd till bilen om ni åker bil hem.


Finns det något vi har missat?

Vad glömde du?


  • Comments(3)//blogg.medvindenkoping.se/#post3
Next »